سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاییز 1385 - qom city

 

برترینِ اعمال، دوستی در راه خدا و دشمنی درراه خداست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?جغرافیدانان

چهارشنبه 85/9/29  ساعت 7:57 عصر

ورود امامان به قم

ورود امام رضا (ع) به قم
درباره عبور امام رضا (ع) از قم به هنگام رفتن به مرو تردید های وجود دارد که برخی از منابع آمدن امامرا به قم تأیید میکنند .
وجود مدارک و قرأئن امدن امام رضا (ع) را به قم تأیید و بلکه ثابت می کنند؛ از جمله:
1- امروزه در قم محلی است به نام شاه خراسان و مدرسه رضویه که مردم قم از قدیم معتقد بوده اند به اینکه امام علی بن موسی الرضا (ع) زمانی که به قم آمدند در همین محل نزول فرمود و از آب چاه آن وضو ساخته و غسل کرد .

2-  برخی از منابع چون مؤلف تاریخ قم ؛ ابن الفقیله ؛ سیدا ابن طاوس کیفیت ورود امام به قم را در کتاب خود شرح داده اند                                                                                                
ورود حضرت معصو مه (س)
حضرت فاطمه معصو مه (س) خواهر تنی امام رضا (ع) در اول ذی القعد سال173 ه ق در مدینه   منوره متولد شد ودر سال201 ه ق به شوق دیدار برادرش به اتقاق چند برادر و برادرزادگان خادم و کاروانی که راهی ایران شد از مدینه خارج شد ،وقتی به شهر ساوه رسید در آنجا بیمار گردید وسپس     به قم آمد در سرای موسی بن خررج بن سعد اشعری ساکن گشت .

مردم از او استقبال زیاد نمود و پس از هفده روز سکونت در آن سرای بر اثر بیماری در دهم ربیع الثانی سال 201 به جوار رحمت حق شتافت .                                                                              سرای مزبور به نام « ستّّیه» معروف ودر محله « میدان میر» وسط شهر قم واقع و مشهور است محل عبادت حضرت فاطمه معصومه (س) در وسط آن خانه ( که اکنون مدرسه علمیه و مسجد شده است )
به نام « بیت النور» معروف است .
پس از رحلت حضرت معصومه (س) اهالی قم با تجلیل فراوان پیکر آن بانوی مکرمه را تشییع ودر محل کنونی حرم مطهر که ملک شخصی موسی بن خزرج بود در سردابی دفن نمودند بعد باغ خود را برای گورستان عمومی وقف نمود که به نام مقبره یا گورستان بابلان خوانده شد که بعداًَ چند تن از زنان خاندان عصمت وطهارت در آنجا دفن شدند .


نظر شما( )
?جغرافیدانان

پنج شنبه 85/9/16  ساعت 5:14 عصر

قم

عکسی از معلم خوبمان که ما را برای ساختن این وبلاگ تشویق کرد و باعث شد تا ما این وبلاگ را به کمک ایشان بسازیم

از همین جا به این معلم خوب و زحمتکش خسته نباشید می گوییم

 


نظر شما( )
?جغرافیدانان

جمعه 85/9/3  ساعت 8:19 عصر

صنایع دستی قم

فرش ابریشم

فرش ابریشک دستباف قم از نفیس ترین صنایع دستى است که از نظر رنگ آمیزى و طرح و نقشه اصیل ایرانى و کیفیت آن در دنیا رتبه اول و در کشورهاى اروپایى طرفداران بسیارى دارد. بافندگان فرش ابریشم در قم اکثراً زنان هستند.

سفال و سرامیک

این هنر دستى، با سابقه دیرینه خود همچنان در پى این است تا ریشه خود را در دل تاریخ این شهر محکم کند سفال قم در طرح هاى خاص خود همچنان طرفداران زیادى در داخل و خارج از کشور دارد.

منبت کارى چوب

نقوش و طرح هاى زیبایى است که بر روى انواع میز و صندلى و صنایع چوبى کنده کارى مى گردد و این صنعت دستى در قم به دست استادکارانى بسیار ماهر و زبردست ساخته مى شود و تهیه و صادرات این کالا اغلب به سفارش کشورهاى آسیایى و اروپایى صورت مى پذیرد.

کاشى کارى معرق

این هنر اسلامى بسیار زیبا که هر بیننده اى را مجذوب خود مى کند کار استادانى است که در قم با دستان هنرمند خود فرهنگ اسلامى را به زیبایى در قالب خاک و گل خلق مى کنند


نظر شما( )
?جغرافیدانان

جمعه 85/9/3  ساعت 8:15 عصر

حضرت معصومه

اقامتگاه فاطمه معصومه (س)

سراى «موسى بن خزرج‏» که حضرت معصومه (س) چند صباحى در آنجا به سر برد، به مدرسه معروف «ستیه‏» است. این سرا در محله «میدان میر» وسط شهر قم در یکى از محله‏هاى قدیمى بود و عبادتگاه آن حضرت به نام «بیت النور» در وسط آن، قرار داشت. موسى بن خزرج پس از رحلت آن بانوى گرانقدر، محراب ایشان را به همان حال باقى گذارد، و دیگر نقاط خانه خویش را نیز به احترام ایشان، مسجد کرد. اصل محراب فاطمه معصومه (س) که در نزد عوام به «تنور» مشهور است تاکنون پابرجاست و مردم از قدیم الایام تاکنون براى تیمن و تبرک و خواندن زیارت و دعا بدان جا مى‏روند. محراب مزبور که غرفه کوچکى بیش نبوده، تجدید بنا شده و به صورتى زیبا در آمده است. و در کنار آن، مدرسه‏اى براى طلاب علوم دینى ساخته شده که به «مدرسه ستیه‏» معروف است. نیز در ضلع غربى و و جنوبى آن، مسجدى بنا گردیده است. سراى موسى بن خزرج در آن روزگار به هنگام ورود حضرت معصومه (س) در منتهى الیه جنوب غربى شهر قم قرار داشت. زیرا بر اساس آثارى که موجود است، شهر قم در آن عصر در شمال شرقى شهر فعلى قرار داشت و به تدریج‏به سمت غرب و جنوب کشیده شد. البته در حال حاضر محل نامبرده در اواسط قسمت قدیمى شهر به سمت جنوب است. ناحیه‏اى که آستانه مقدسه با مدارس و مساجد تابع آن در آنجا قرار دارد، پیش از رحلت‏حضرت معصومه (س)، احتمالا باغ آباد و مصفایى از املاک موسى بن خزرج بود. چون در آن دوران، متداول و معمول بود که رؤسا و بزرگان عرب علاوه بر خانه‏هاى مجللى که داخل شهر داشتند، هر یک به تناسب موقعیت و مقام خویش در باغهاى اختصاصى خود در سواحل رودخانه، کاخ و قصرى مشرف بر آب براى تفریح در ایام بهار و تابستان بنا مى‏نمودند. با توجه به وضعیت محل مذکور و موقعیت متناسب «بابلان‏» همان محلى که امروزه پیکر مقدس حضرت معصومه (س) قرار دارد. و شخصیت موسى بن خزرج، حدس زده مى‏شود که کاخ ییلاقى موسى در همان ناحیه قرار داشت. و به طورى که از قراین برمى‏آید، باغ و کاخ مزبور را موسى فوق العاده دوست مى‏داشت. و به همین جهت آن را نثار مقدم حضرت معصومه نمود و محل دفنش را در آنجا نهاد. ظاهرا موسى بن خزرج با مشاهده وضع مزاجى نامناسب و وخامت‏حال حضرت معصومه (س) ایشان را به باغ ییلاقى خویش دعوت نمود تا از آن رهگذر از ازدحام مردم در امان بماند.

علت‏برگزیدن شهر قم

بر اساس سخن مشهور: پس از اینکه فاطمه معصومه (س) به شهر ساوه رسید، بیمار شد. و چون در خود توان رفتن به خراسان را ندید، و یقین پیدا کرد که دیگر هرگز برادرش امام رضا (ع) را نخواهد دید، تصمیم گرفت‏به قم که از پیش مى‏دانست در آنجا به لقاى حق خواهد شتافت. برود. یکى از نویسندگان درباره علت رفتن حضرت معصومه (س) به شهر قم گوید: «این مجلله در اوائل سال 201 هجرى به مقصد «مرو» از مدینه طیبه بیرون آمده، بین راه در ساوه که شهرى معظم و مردمش «شافعى مذهب‏» و بسیار هم متعصب بودند. به شدت مریضه و ناتوان گشته، بواسطه فقدان اصحاب وفاق و وجدان ارباب نفاق و به علت نبودن طبیب معالج و نداشتن پرستار دلسوز و مکان مناسبى براى آسایش خود، مجبور مى‏شود که از راه مقصد، اندکى منحرف گشته، خود را به شهر قم که از بلاد مستحدثه شیعیان و مراکز موالى و دوست داران آن خاندان، مى‏دانست‏با آنکه در مسیر او نبود. برساند. و از قرائن، مستفاد مى‏شود که فاطمه (س) قبل از رکت‏خود از ساوه به طرف قم، رؤساى قم را از مقدم خویش به ساوه، خبردار کرده بود... معلوم مى‏شود موقعى که بى‏بى بیمار مى‏شود، به جهاتى که نگارش یافت، خود را از حرکت‏به طرف قم ناچار مى‏دیده، از طرفى هم نمى‏خواسته است که بدون سابقه دعوت بدان شهر که از مسیر او دور است، وارد شود. بنابراین، از ورود خود به ساوه «آل سعد» را آگهى مى‏دهد تا آنان به طلب وى از قم بیرون آیند.» برخى درباره سبب روى آوردن حضرت معصومه (س) به قم، گویند: بى‏تردید مى‏توان گفت که آن بانوى بزرگ، روحى ملهم و آینده‏نگر داشت و با توجه به آینده قم و محوریتى که بعدها براى این سرزمین پیش مى‏آید -محوریتى که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود- بدین دیار، روى آورد... این جریان به خوبى روشن مى‏کند که آن بانوى الهى به آینده اسلام و موقعیت این سرزمین توجه داشته است و خود را با شتاب بدین سرزمین رسانده و محوریت و مرکزیت آن را با مدفن خود پایه‏ریزى کرده است.


نظر شما( )
?جغرافیدانان

پنج شنبه 85/8/18  ساعت 2:22 عصر

گنبد سبز

گنبد سبز (فرمان روایان مستقل قرن هشتم)

قم در قرن هشتم شاهد یادمان های مذهبی ،تاریخی متعددی  بود که در فرهنگ معماری ایران اهمیت زیادی دارند. شاخص ترین بنا های مزبور مجموعه ای را تشکیل نیدهند که عنوان مقابر دروازه کاشان قم شناخته شده اند که به برج های آرامگاهی موسومند(علی بن جعفر، امام زاده ابراهیم و گنبد سبز.)

گنبد سبز سه بنا می باشد که حیث هنر گچ بری از نمونه های منحصر به فرد به شمار می روند واقع است که به امرای  (خاندان علی صفی) فرمان روایان مستقل قم که در قرن هشتم حکومت میکردند اختصاص دارد.

مقابر گنبد سبز از جنوب به شمال عبارتند از:

1-برج و مقبره خواجه اصیل الدین مدفن دو تن از امرای خاندان صفی با تاریخ 761 ه ق

2-برج و مقبره خواجه علی صفی مدفن سه تن از امرای خاندان صفی با تاریخ 792ه ق .

3- برج و مقبره ی شمالی متعلق به اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم.

طرح کلی بنا در این سه اثر از بیرون مضلع با گنبد برجی هرمی و از داخل هشت گوشه با هشت صفه در اضلاع بنا شده است که در بالای صفه به شانزده گوشه دگرگون شده است . مردم محلی این گنبد را مدفن سعد ، سعید و مسعود می دانند آنان از بزرگان اشعری بودند که آب را از منطقه نیم ور (حومه محلات)به قم آوردند ودر دروازه کاشان مدفون هستند ، ولی با خواندن کتیبه های درونی گنبد سبز این نظر صحت ندارد.

مجموعه گنبد سبز یکی از نفیس ترین آثار تاریخی شهر قم از نظر گچ بری و معماری می باشد که مورد توجه خواص میراث فرهنگی واقع شده است .

 


نظر شما( )
?جغرافیدانان

پنج شنبه 85/8/18  ساعت 2:22 عصر

ورود اسلام به قم

ورود اسلام به قم

شهر قم در سال 23هق به دست سپاه اسلام به فرماندهی ابوموسی اشعری فتح گردید وبعد از آن مردم قم عده ای مسلمان شدند وعده زیادی دیگر همچنان به کیش زرتشتی باقی ماندند.

در سال 66و67 هق جمعی از اعراب بنی اسد وقبیله قیس و دیگر قبایل به قم آمدند ودر روستای جمکرتن اقامت گزیدند، اولین مسجد را مردی از قبیله ی بنی اسد به نام طخاب بن اسدی در بنا کرد . در سال هق مطرف بن مغیره که علیه حجاج بن یوسف قیام کرده بود واز خوارج بود به سوی قم فرار نمود ومردم قم با او بیعت کردند.

اشعریان که از عرب های قحطانی و در اصل مقیم یمن بودند، ابتدا در کوفه ساکن شدندو از شعیان مخلص به حساب آمدند . بزاشعریان را آل مالک نیز می گفتند ، در سال 94 هق پسر های مالک وفرزندان سعد به نام های احوص و عبدالله با اشعریان کوفه از دست حجاج فرار کردند به قم آمدند. حاکم قم یزدانفاذار از انها استقبال کرد وزمین آب در اختیار انها قرار داد. اشعریان از مردم قم در مقابل حملات دیلمیان دفاع می نمودند و به همین علت مورد احترام منردم قم بودند .عبد الله دومین مسجد را به نام مسجد عتیق در کنار دزپل بنا نمودند که قبلا آتشکده بود.

به مرور زمان بر قدرت و ثروت اشعریان افزوده شد تا اینکه بر سر آب بین مردم قم واشعری ها اختلافاتی افتاد واشعریان بزرگان واشراف قم را کشته و اراضی آنها را تصاحب کردند و با حفر قنواتی ، کشاورزی منطقه را رونق بخشیدند تا قرن ششم هجری قم یکی از شهرهای پر رونق ایران بود.

تا سال 189 هق قم از توابع اصفهان بهشمار میرفت ولی در این سال قم به دستور هارون الرشید از اصفهان جدا شد ومسجد جامعی در آن بنا شد و مستقل گردید ومنبر مسجد عتیق را به این مسجد منتقل کردند .

در دوره ی خلفای عباسی ، قم تا حدودی مورد توجه واقع شد، چون اکثر مردم شیعه بودند واز دستورات خلفا سر پیچی می کردند ومورد قتل عام قرار میگرفتند. در زمان مامون عباسی ابتدا به قم توجه شد وحتی «هرتمه » که از رجال بزرگ وبا نفوذ شیعه بود به حکومت قم منصوب گردید ولی در سال 210 هق وقتی مردم از پرداخت خراج خود داری کردند ، مامون سپاهی به سر کوبی مردم قم فرستاد وآنها را به شدت سر کوب کرد.در زمان معتصم عباسی بار دیگر مردم قم شورش کردند، معتصم ،علی بن عیسی را با لشکری انبوه روانه قم کرد. او بعد از قتل وعام مردم باغ ها وبوستان را سوزاند و این نوع شورش در زمان معتز ، معتضد و معتمد عباسی نیز صورت گرفت و به شدت سر کوب شدند ولی خلفا برای دل جویی مردم قم ، حاکمان شیعی انتخاب می کردند ، به طوری که معتضد عباسی بعد از سرکوبی مردم ، یحیی بن اسحق را که شیعه بود را به حکومت گماشت. یحیی با مردم قم همکاری کرد ودر سال 291 هق مناره جنب  مسجد ابو الصدیم را بنا کرد که نخستین مناره ی در ایران بود.

اشعریان 280 سال حاکم قم بودند. در زمان آنان در عرض دو قرن ، تبدیل به شهر بزرگی شد . در این زمان قم محل امنی برای علویان بود .

قم از قرن سوم تا قرن 9 شهری آباد و بزرگ بود ولی کم کم رو به ویرانی نهاد که مهمترین علل آن :

1-افزایش جمعیت و کمبود آب

2- وقوع سیل مهیب که در سال 292 هجری بخش اعظم قم را ویران کرد.

3-قتل عام هایی که توسط خلفای اموی و عباسی صورت گرفت .

4- تعصب دینی و مذهبی مردم که باعث فرسودگی و ویرانی قم شد، زیرا مردم قم بدونه پروا مذهب خود را اشکار می کردند و با خلفا در می افتادند ، والی وحتی قاضی غیر شیعه را نمی پذیرفتند که این امر موجب شکنجه مردم و ویرانی شهر می شد.   


نظر شما( )
?جغرافیدانان

پنج شنبه 85/8/18  ساعت 2:22 عصر

@قم از نظر جغرافیا@

موقعیت‌ جغرافیایی‌ قم
استان‌ قم با وسعتی‌ معادل‌ ???,?? کیلومتر مربع‌ در جنوب‌ پایتخت‌ واقع‌ شده‌ است‌. براساس‌ آخرین‌تقسیمات‌ سیاسی‌ و اداری‌ در سال‌ ????، شهرستان‌ قم‌ تنها شهرستان‌ استان‌ و شهر قم‌ مرکز شهرستان‌ و استان‌قم‌ می‌باشد. این‌ استان‌ از شمال‌ به‌ جلگه‌ ورامین‌ و شهرری‌ از استان‌ تهران‌ و ساوه‌ از استان‌ مرکزی‌، از جنوب‌ به‌شهرستان‌های‌ محلات‌ و دلیجان‌ از استان‌ مرکزی‌ و کاشان از استان‌ اصفهان و کویرنمک‌، از غرب‌ به‌ شهرستان‌های ‌آشتیان‌ و تفرش از استان‌ مرکزی‌ محدود است‌. این‌ استان‌ در سال‌ ????، حدود ???،??? نفر جمعّیت‌ داشته‌است‌ که‌ از این‌ تعداد ??/?? درصد در نقاط‌ شهری‌ و ??/? درصد در نقاط‌ روستایی‌ سکونت‌ داشته‌اند       
استان‌ قم‌ در قلمرو کویر مرکزی‌ ایران‌ واقع‌ شده‌ است‌. ناهمواری‌های‌ استان‌ قم‌ مشتمل‌ بر نواحی‌ کوهستانی‌،پایکوهی‌ و دشتی‌ است‌. شهر قم‌ به‌ علّت‌ مجاورت‌ با بیابان‌ و دوری‌ از دریا، اقلیمی‌ خشک‌ و کم‌ رطوبت‌ وبارشی‌ اندک‌ و نامناسب‌ دارد. بیشتر زمین‌های‌ این‌ استان‌ قابلیت‌ کشاورزی‌ ندارند و به‌ حاشیه‌ دریاچه‌ نمک‌ یامسیله‌ معروف‌اند  
آب و هوا
استان‌ قم از نظر آب‌ و هوا، اقلیم‌ نیمه‌ بیابانی‌ دارد و میزان‌ بارش‌ سالانه‌ آن‌ در اطراف‌ حوض‌ سلطان‌کمتر از ??? میلی‌ متر است‌ که‌ عمدتاً در فصول‌ سرد سال‌ (پاییز و زمستان‌) صورت‌ می‌گیرد. در حالی‌ که‌ درفصول‌ گرم‌ به‌ ویژه‌ تابستان‌، نزولات‌ جوی‌ آن‌ بسیار نادر است‌. طبق‌ گزارش‌ ایستگاه‌های‌ سینوپتیک‌ استان‌ درسال‌ ????، بیشترین‌ درجه‌ حرارت‌ ثبت‌ شده‌ با ?/?? درجه‌ به‌ مرداد ماه‌ و کمترین‌ آن‌ با ?/? درجه‌ سانتیگراد به‌دی‌ ماه‌ مربوط‌ است‌. همچنین‌ ماه‌های‌ اردیبهشت‌، خرداد، شهریور و مهر مناسب‌ترین‌ زمان‌ برای‌ مسافرت‌ به‌استان‌ است‌.


نظر شما( )
?جغرافیدانان

پنج شنبه 85/8/18  ساعت 2:22 عصر

حرم حضرت معصوصه(ص)

حرم حضرت معصومه

 مجموعه‌ حرم‌ حضرت‌ معصومه‌ (س‌) در مرکز شهر قم‌ یکی‌ از بزرگترین ‌و ارزشمندترین‌ آثار معماری‌ اسلامی‌ ایران‌ و جهان‌ است‌ که‌ یادگارهای‌ گرانبهایی‌ از قرون‌ مختلف‌ را در بر دارد.این‌ مجموعه‌ بر مزار حضرت‌ فاطمه‌. -دخت‌ امام‌ موسی‌ کاظم‌ (ع‌) و خواهر امام‌ رضا (ع‌) - ملقب‌ به‌ معصومه‌بنا گردیده‌ است‌
پس‌ از آنکه‌ آن‌ حضرت‌ به‌ خاک‌ سپرده‌ شد، موسی‌ بن‌ خزرج‌ بر مزار مطهر وی‌ سایبانی‌ از بوریا بر پاداشت‌ولی‌ به‌ مرور زمان‌، مردم‌ قبه‌ای‌ با آجر و گچ‌ به‌ صورت‌ برج‌ بر تربت‌ وی‌ بنا کردند. این‌ امر باعث‌ شد که‌ هرگاه‌یکی‌ از زنان‌ خاندان‌ موسی‌ بن‌ مبرقع‌ وفات‌ می‌یافت‌ در جوار مرقد و تربت‌ منور ستی‌ فاطمه‌ (س‌) دفن‌می‌گردید و لذا قبه‌ای‌ که‌ چهار نفر در زیر آن‌ مدفون‌ بودند ایجاد شد، به‌ مرور دو قبه‌ دیگر در کنار قبه‌ اولیه‌برپاشد، در سال‌ ??? ه.ق‌ وزیر طغرل‌ به‌ نام‌ میرابوالفضل‌ که‌ مردی‌ دیندار بود، قبه‌ای‌ بر فراز سه‌ قبه‌ مذکور بنانهاد که‌ ارتفاع‌ آن‌ ?? متر بود. در عصر صفوی‌ حرم‌ حضرت‌ معصومه‌ دارای‌ چهار صحن‌ بود که‌ پشت‌ سرهم‌ قرارگرفته‌ بود و زائرین‌ از یکی‌ از صحن‌ها وارد و از دیگری‌ خارج‌ می‌شدند. در عصر قاجار، فتحعلی‌ شاه‌ به‌ قم‌ وآستانه‌ مقدسه‌ توجهی‌ خاص‌ مبذول‌ داشت‌. چنان‌ که‌ تزئینات‌، رواق‌ها و بیوتات‌ فعلی‌ حرم‌ اغلب‌ به‌ آن‌ دوره‌تعلق‌ دارند. در حال‌ حاضر ابنیه‌ آستانه‌ مبارکه‌ عبارتند از:

حرم‌: بنای‌ فعلی‌ حرم‌ توسط‌ شاه‌ بیگم‌ در سال‌ ??? ه.ق‌ ساخته‌ شده‌ است‌. قاعده‌ حرم‌ به‌ صورت‌ هشت‌ ضلعی‌غیر متساوی‌ و دارای‌ هشت‌ صفه‌ است‌. پس‌ از این‌ بخش‌، قاعده‌ گنبد و سقف‌ با مقرنس‌های‌ تزئینی‌ قرار دارد.کتیبه‌ای‌ سراسری‌ از کاشی‌ معرق‌ به‌ خط‌ ثلث‌ طلایی‌ و سفید میان‌ دو حاشیه‌ کاشی‌ فیروزه‌ای‌ تعبیه‌ شده‌ است‌.متن‌ این‌ کتیبه‌ چند حدیث‌ نبوی‌ در ستایش‌ از پیروان‌ خاندان‌ پیامبر است‌. همچنین‌ کتیبه‌ دیگری‌ به‌ خط‌ ثلث‌ برجسته‌، گچبری‌ شده‌ که‌ متن‌ آن‌، مدح‌ حضرت‌ علی‌ (ع‌) و آیات‌ قرآنی‌ به‌ تاریخ‌ ???? ه.ق‌ است‌.
برفراز بنا، گنبدی‌ با ارتفاع‌ ?? متر برپاست‌ که‌ در سال‌های‌ ???? - ???? ه.ق‌ به‌ دستور فتحعلی‌ شاه‌ به‌جای‌ گنبد پیشین‌ ساخته‌ شده‌ است‌. مرقد مطهر امروزه‌ در میان‌ دو ضریح‌ از دید پنهان‌ است‌. این‌ مرقد باکاشی‌های‌ بسیار نفیس‌ و زیبایی‌ در اواسط‌ قرن‌ هفتم‌ هجری‌ پوشیده‌ شده‌ که‌ تنوع‌ و استادی‌ قابل‌ ستایشی‌ درانجام‌ آنها بکار رفته‌است‌. در جنوب‌ روضه‌ منور، پس‌ از عبور از رواق‌ جنوبی‌، گنبد بزرگی‌ است‌ که‌ پیشتر «صحن‌زنانه‌» خوانده‌ می‌شد و اکنون‌ «مسجد موزه‌»  نام‌ دارد. پوشش‌ سقف‌ و قاعده‌ گنبد و محراب‌ با کاشیکاری‌ زیبا، بدیع‌ و کتیبه‌های‌ متعددی‌ تزئین‌ گردیده ‌است‌. 

در جهت‌ شمالی‌ روضه‌ منوره‌ ایوان‌ طلا از ساخته‌های‌ شاه‌ بیگم‌ - دختر شاه‌ اسماعیل‌ در سال‌ ??? ه.ق‌قرار دارد، این‌ ایوان‌ ازاره‌ کاشیکاری‌ عصر صفوی‌ دارد و برفراز آن‌ دو مأذنه‌ استوانه‌ای‌ استوار شده‌ است‌. در مدخل‌حرم‌، از جانب‌ شرقی‌ نیز ایوانی‌ به‌ بلندی‌ ایوان‌ طلا قرار دارد که‌ به‌ "ایوان‌ آیینه‌" معروف‌ است‌ و اثری‌ هنری‌ ونفیس‌ از معماری‌ دوره‌ قاجار بشمار می‌آید. در جلوی‌ ایوان‌، فضاهای‌ سرپوشیده‌ شکوهمند و بدیعی‌ قرار دارد.
صحن‌ جدید: این‌ صحن‌ در شرق‌ حرم‌ واقع‌ شده‌ و توسط‌ میرزاعلی‌ اصغرخان‌ امین‌ السلطان‌ بنا گردیده‌ است‌.گرداگرد این‌ صحن‌ بیش‌ از ?? بقعه‌ کوچک‌ و بزرگ‌ بنا شده‌ که‌ مهمّترین‌ آن‌ها، مدفن‌ خود میرزاعلی‌ اصغرخان‌است‌ که‌ به‌ ایوان‌ آن‌ چسبیده‌ است‌. صحن‌ نو دو قسمت‌ پیوسته‌ دارد. قسمت‌ بزرگتر، هشت‌ گوشه‌ نامنظم‌ وقسمت‌ کوچکتر به‌ صورت‌ زایده‌ای‌ در میان‌ ضلع‌ شرقی‌ به‌ شکل‌ پنج‌ گوشه‌ است‌. گرداگرد صحن‌، بالای‌ ایوان‌ها،کتیبه‌ای‌ از کاشی‌ خشتی‌ با زمینه‌ لاجوردی‌ قرار دارد که‌ بر آن‌ دو قصیده‌ از فتح‌ الله شیبانی‌ کاشانی‌ نوشته‌ شده‌است‌. این‌ صحن‌ گذشته‌ از ایوان‌ آیینه‌، سه‌ ایوان‌ دیگر در اضلاع‌ شرقی‌، شمالی‌ و جنوبی‌ دارد. ایوان‌ شرقی‌ ازعناصر بسیار نفیس‌ این‌ صحن‌ است‌. پوشش‌ سقف‌ ایوان‌، مقرنس‌ زیباست‌ که‌ با کاشی‌ طلایی‌ رنگ‌ آراسته‌ شده‌است‌. بر فراز این‌ ایوان‌، ? گلدسته‌ زیبا و یک‌ برج‌ ساعت‌ احداث‌ شده‌ است‌. در طرفین‌ این‌ ایوان‌، دو راهرو وجودداشت‌ که‌ اکنون‌ به‌ مقبره‌ تبدیل‌ شده‌ است‌. صحن‌ نو در سه‌ جانب‌ شرق‌، شمال‌ و جنوب‌، سه‌ درگاه‌ ورودی‌ داردکه‌ در هر سه‌ سو با کاشیکاری‌ آراسته‌ شده‌ است‌.
صحن‌ عتیق‌: این‌ صحن‌ توسط‌ فتحعلی‌ شاه‌ قاجار، جایگزین‌ دو صحن‌ کوچک‌ دوره‌ صفوی‌ شده‌ است‌. در ضلع‌جنوبی‌ این‌ صحن‌، ایوان‌ طلا و ایوان‌های‌ دو سوی‌ آن‌ و در سه‌ جانب‌ دیگر، ?? بقعه‌ از جمله‌ مقابر دو پادشاه‌قاجار قرار دارد.   

گرداگرد صحن‌ عتیق‌ و بر فراز پیشانی‌ ایوان‌ها، کتیبه‌ جدیدی‌ از قصیده‌ معجزیه‌ ناطق‌ اصفهانی‌ تعبیه‌ شده‌است‌ که‌ به‌ مناسبت‌ تذهیب‌ گنبد در سال‌ ???? ه.ق‌ سروده‌ شده‌ بود. مدخل‌ این‌ صحن‌ از شمال‌، سردرباشکوهی‌ از دوره‌ شاه‌ طهماسب‌ صفوی‌ در جانب‌ مدرسه‌ فیضیه‌ و ایوانی‌ از دوره‌ قاجار در داخل‌ صحن‌ دارد.ایوان‌ شمالی‌ صحن‌ عتیق‌ با سقف‌ مقرنس‌ و بدنه‌ گچی‌ ساده‌، روبروی‌ ایوان‌ طلا قرار دارد. ایوان‌ جنوبی‌ با دوتختگاه‌، از آثار نفیس‌ دوره‌ صفوی‌ است‌. در این‌ قسمت‌، کتیبه‌ای‌ به‌ شعر نوشته‌ شده‌ است‌.
مقابر پادشاهان‌، در مجموعه‌ حرم‌ حضرت‌ معصومه‌ (س‌)، تعدادی‌ از شاهان‌ و شاهزادگان‌ صفوی‌ و قاجاری ‌مدفون‌ هستند که‌ بنای‌ مزار آن‌ها از جمله‌ آثار تاریخی‌ و هنری‌ این‌ مجموعه‌ محسوب‌ می‌گردد که‌ در مبحث ‌آرامگاه‌ها مورد اشاره‌ قرار گرفتند.


نظر شما( )

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

1412784

بازدید امروز

0

بازدید د?روز

31



 درباره خودم

پاییز 1385 - qom city
جغرافیدانان
با سلام حضور شما را به این وبلاگ خوش امد می گویم این وبلاگ برای معرفی کردن قم و با کمک دبیر محترم *اقای رضا آقابابایی* که لیسانس تاریخ دارند و با تلاش چند تن از دانش آموزان کلاس دوم دبیرستان مدرسه طلوع مهر ساخته شده است. نام نویسندگان: معین پیغمبرزاده ، علی بابایی، محمد حسین سعادت ، علی رضا سراجی

 لوگوی وبلاگ

پاییز 1385 - qom city

 اوقات شرعی

 لینک دوستان

جغرافیا استان قم
قم انلاین
قم و قم
اطلاعاتی از استان قم
اخبار قم
گوهر پنهان
شهر ما قم
کویر ناب
ذاکر المعصومه
کویر زنده
قم شهری ناشناخته
گروه جغرافیایی استان قم
قم 85
استان قم
قم شهر جدید
town قم
اطلاعات جغرافیایی استان قم
دارالمومنین
قم 2010

 آرشیو

بهار 1386
پاییز 1385

جستجو

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!